זן מדיטציה וכאב

 

מדיטציית זן מביאה ליתרונות בריאותיים מרובים, כולל הפחתה ברגישות לכאב.

כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת מונטריאול.

מחברי המחקר מסרו כי העוסקים במדיטציה מרגישים כאב, אך נמנעים מלעסוק בו.

הממצאים שפורסמו בכתב העת Pain עשויים להיות בעלי ערך לסובלים מכאבים כרוניים,

ובהם הסובלים מדלקת מפרקים, כאבי גב או סרטן.

מחקרים קודמים מצאו כי אנשים העוסקים במדיטציית זן רגישים פחות לכאב. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לנסות ולקבוע כיצד מושגת היכולת הזו.

החוקרים נעזרו בדימות תהודה מגנטית תפקודית (Functional Magnetic Resonance Imaging)

כדי להדגים כי אף על פי שהעוסקים במדיטציה היו מודעים לכאב, התחושה לא עובדה באזורי המוח האחראים להערכה, לצידוק או ליצירת זיכרון. אנו מאמינים כי הם מרגישים את התחושה, אך קוטעים אותה באיבה, ובכך נמנעים מפרשנות או מתיוג הגירוי ככאב.

החוקרים השוו את התגובה לגירוי כואב של חום בקרב 13 אנשים העוסקים במדיטציית זן, ובקרב 13 אנשים שאינם עוסקים במדיטציה כזו.​

תפיסת הכאב נמדדה והושוותה באמצעות MRI  תפקודי.

החוקרים מצאו כי אנשי הזן הציגו תגובה נמוכה יותר לכאב וירידה בפעילות מוח האחראית לקוגניציה,

לרגש ולזיכרון (בעיקר באזורים: Prefrontal ,Cortex ,Amygdale ,Hippocampus .

יתר על כן, נצפתה ירידה בתקשורת המתרחשת בין אזורים במוח החשים בכאב ובין הPrefrontal Cortex -.